Quantcast

Νέο ορόσημο η Τρίτη για συμφωνία - Σύγκρουση με ΔΝΤ

Ένα πενθήμερο διορία έχει πλέον το οικονομικό επιτελείο να ολοκληρώσει τα κείμενα της συμφωνίας με τους Ευρωπαίους πιστωτές και το ΔΝΤ αφού την Τρίτη διακόπτονται οι διαπραγματεύσεις, για να συναντηθούν όλοι στην εαρινή σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Του Τάσου Δασόπουλου

Ένα πενθήμερο διορία έχει πλέον το οικονομικό επιτελείο να ολοκληρώσει τα κείμενα της συμφωνίας με τους Ευρωπαίους πιστωτές και το ΔΝΤ αφού την Τρίτη διακόπτονται οι διαπραγματεύσεις για να συναντηθούν όλοι στην εαρινή σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Αυτήν την εντολή έδωσε χθες το βράδυ και τo συμβούλιο τεχνοκρατών της Ευρωζώνης που συνεδρίασε για το θέμα της Ελλάδας το οποίο έκανε άλλη μια ανακεφαλαίωση των μέχρι τώρα συνομιλιών.

Μέχρι και τις 13 του μήνα το οικονομικό επιτελείο και οι δανειστές θα πρέπει να συμφωνήσουν σε όλα τα μεγάλα θέματα της αξιολόγησης που έχουν ακόμη αρκετά κενά.

Το μεγάλο θέμα του ασφαλιστικού δεν έκλεισε ούτε χθες αφού μετά από τρείς ώρες συζητήσεων ο αρμόδιος υπουργός Εργασίας κ. Γιώργος Κατρούγκαλος και οι δανειστές συμφώνησαν να έχουν νέα συνάντηση σήμερα.

Πληροφορίες θέλουν τους δανειστές να μην επιθυμούν ούτε και την ελάχιστη αύξηση των εργοδοτικών εισφορών του 0,5% που προτείνει το Υπουργείο Εργασίας και ζητά η περαιτέρω εξοικονόμηση να προέλθει από περικοπές υφιστάμενων συντάξεων.

Διαφορές υπάρχουν ακόμη και στο ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων και στο θέμα της απονομής σύνταξης χηρείας πάνω από 57 χρόνια που έθεσαν ξαφνικά οι δανειστές αλλά απέκλεισε το υπουργείο Εργασίας.  Αντίθετα αισιόδοξοι εμφανίστηκαν χθες εκπρόσωποι του υπουργείου Περιβάλλοντος για το θέμα της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ αφού οι δανειστές φαίνεται ότι δέχθηκαν την μελέτη σκοπιμότητας για το μέλλον της θυγατρικής της ΔΕΗ. Σήμερα και αύριο αναμένεται να συζητηθούν με στόχο μια τελική συμφωνία το φορολογικό, οι έμμεσοι φόροι, το νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων και τα «κόκκινα» δάνεια.

Τα μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ για το δημοσιονομικό κενό θα συζητηθούν από την Κυριακή και μετά αφού θα αποτελέσουν ένα από τα βασικά στοιχεία διαφοροποίησης μεταξύ των Ευρωπαίων πιστωτών και του ΔΝΤ.

Τι αναφέρει το Μέγαρο Μαξίμου για την διαπραγμάτευση:

1. Οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία. Τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται» καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι μέχρι το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη, θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών.

Η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.

2. Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας – μέχρι το τέλος του 2018. Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν…

3. Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ». Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών -δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς -το ελπίζουμε…- γι’ αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη.

4. Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.

5. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:

- Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί].

Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.

-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.

- Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.

6. Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια –θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.

7. Να σημειωθεί ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.

8. Η ύφεση το 2015, για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ’ αυτήν αναλυτές. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης!

9. Το ίδιο λάθος εκτιμήσεις κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%. Η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%.

Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια την λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.

10. Είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 – 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις [παραπάνω πίνακας] ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.

Βαθαίνει το ρήγμα με ΔΝΤ

Στο μεταξύ, νέο πεδίο αντιπαράθεσης ανοίγει το οικονομικό επιτελείο με το ΔΝΤ προσδοκώντας να αναβάλει ή και να ακυρώσει την υλοποίηση των αυξήσεων εμμέσων φόρων συνολικού ύψους 1,8 δισ. για το 2018 ή και καθόλου αν καλυτερέψει σταθερά η ροή των δημοσίων εσόδων.

Υπουργοί της Κυβέρνησης υπέβαλλαν την σχετική ιδέα μιλώντας για μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν το τελευταίο έτος του προγράμματος ή και καθόλου αν τα πράγματα πάνε καλά. Την ίδια ώρα που το Ταμείο επιμένει ότι ακόμη λείπουν από το πρόγραμμα μέτρα ύψους 3,6 δισ. ευρώ, αφού με αυτά που συζητά η Κυβέρνηση κυρίως με τους Ευρωπαίους εταίρους της, φτάνουν για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% του ΑΕΠ αντί 3,5% του ΑΕΠ που απαιτεί το πρόγραμμα.

Από το ΥΠΟΙΚ εξαπέλυαν χθες νέα πυρά κατά του Ταμείου κατηγορώντας το για σκοπιμότητες με τις οποίες συντάσσονται οι μακροοικονομικές του προβλέψεις οι οποίες αποτελούν στην παρούσα χρονική περίοδο ένα ανοιχτό μέτωπο με το ΔΝΤ.

Θύμιζαν συγκεκριμένα ότι οι προβλέψεις για την εξέλιξη του ρυθμού ανάπτυξης του πρώτου μνημονίου για τα έτη 2010 – 2012 ήταν υπεραισιόδοξες ενώ για το 2015 ενώ το ταμείο προέβλεπε ύφεση 2,3% του ΑΕΠ τα επίσημα στοιχεία του προηγούμενου χρόνου περιόρισαν τη συρρίκνωση της οικονομίας στο 0,2% του ΑΕΠ.

Με αφορμή αυτό αμφισβητούνταν και το συμπέρασμα του ταμείου ότι το 2015 έκλεισε με έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ ενώ τα επίσημα στοιχεία καταγράφουν πρωτογενές πλεόνασμα 0,2% του ΑΕΠ.

ΠΗΓΗ: enikonomia