Δεν τρόμαξε όταν μεσουρανούσε η Tesla στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), ενώ κατατροπώνει ακόμη και την κραταιά VW. Ουσιαστικά, παίζει μόνη της στο γήπεδο. Τώρα, την κατάλληλη στιγμή, μπαίνει δυναμικά στα BEV, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της στην ηλεκτροκίνηση, ούσα η πρώτη φίρμα που ανέπτυξε την υβριδική τεχνολογία σε τόσο υψηλό επίπεδο και λάνσαρε την πιο πλήρη γκάμα υβριδικών μοντέλων. Η Lexus, θυγατρική της Toyota, εισέρχεται με φόρα στην κατηγορία των BEV, με το ολοκαίνουργιο Crossover/SUV RZ 450e, που οδήγησα στη Μασσαλία, στην Aix-en-Provence. Στη θέση του οδηγού του αυτοκινήτου με την εντυπωσιακή και μοντέρνα σχεδίαση, επικέντρωσα την προσοχή μου στο επαναστατικό steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης (One Motion Grip) με τιμόνι τύπου yoke, το οποίο θα λανσαριστεί μέχρι το 2025. Παραπέμπει σε χειριστήρια που συναντάμε στο πιλοτήριο ενός αεροπλάνου.
Αλλη αίσθηση, νέα πρόκληση για τον οδηγό και παγίδα για όσους δεν εκπαιδευτούν στη νέα τεχνολογία. Αντί της συμβατικής μηχανικής σύνδεσης μεταξύ του τιμονιού και του εμπρός άξονα, μέσω της κολόνας τιμονιού, το σύστημα αυτό μεταφέρει ηλεκτρονικά τις εντολές του οδηγού στους τροχούς. Το αποτέλεσμα είναι άμεση απόκριση και πιο ακριβής έλεγχος του τιμονιού. Κόβει σαν ακριβό ιαπωνικό μαχαίρι και με μια μικρή κίνηση αλλάζει την πορεία του αυτοκίνητου. Μόλις το έμαθα, όρμησα στους δρόμους γύρω από το Château La Coste. Εξασφαλίζει πιο άνετη οδήγηση, σε μεταφέρει στη νέα εποχή της τεχνολογίας, αλλά θέλει μεγάλη προσοχή γιατί είναι πολύ άμεσο. Παρατήρησα επίσης λιγότερες ταλαντώσεις στο τιμόνι σε ανώμαλους δρόμους, σταθερό έλεγχο και διόρθωση και καλή σταθερότητα στην ευθεία όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κεκλιμένες επιφάνειες.
Απαιτείται λιγότερη προσπάθεια από τον οδηγό, χωρίς να χρειάζεται να σταυρώνει τα χέρια του στους ελιγμούς. Αυτό επιτρέπει την ομαλή αλλαγή λωρίδας στον αυτοκινητόδρομο, την πιο άνετη οδήγηση σε δρόμους με στροφές και τους ευκολότερους ελιγμούς σε στενούς χώρους, με τον λόγο υποπολλαπλασιασμού να προσαρμόζεται αυτόματα ανάλογα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Τα χαρακτηριστικά του συστήματος διεύθυνσης προσαρμόζονται σύμφωνα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης, με μια πιο αιχμηρή και βαριά αίσθηση τιμονιού στο Sport mode.
Καθώς το τιμόνι δεν διαθέτει πάνω τμήμα, είχα καλύτερη ορατότητα στον πίνακα οργάνων και στον δρόμο.
Η ενέργεια για την κίνηση προέρχεται από το νέο σύστημα e-Axle, με σύστημα ελέγχου της μετάδοσης DIRECT4 σε όλους τους τροχούς. Ο εμπρός κινητήρας παράγει 150 kW και ο πίσω 80 kW, συνδυαστική απόδοση 230 kW. Αυτονομία έως 440 χλμ. Ενα ακόμη στοιχείο που επιβεβαιώνει το υψηλό επίπεδο τεχνολογίας της Toyota είναι η εγγύηση για τη διατήρηση τουλάχιστον το 90% της χωρητικότητας της μπαταρίας 71,4 kWh μετά από 10 χρόνια οδήγησης!
Νέες τεχνολογίες βελτιώνουν την άνεση: πανοραμική οροφή με θερμοανακλαστικές και θερμομονωτικές ιδιότητες, θέρμανση που λειτουργεί με την ακτινοβολία και νέο ηχοσύστημα Mark Levinson Premium Surround. Οι πωλήσεις ξεκινούν τον Μάιο του 2023. Η βασική έκδοση κοστίζει 69.900 ευρώ.