Quantcast

Φήμες για βίαιη σύλληψη του αρχηγού του στόλου της Μαύρης Θάλασσας μετά τη βύθιση του Moskva

Οργιάζουν τις τελευταίες ώρες οι φήμες για σύλληψη και μάλιστα βίαιη καθώς φέρεται να ξυλοκοπήθηκε, του διοικητή του στόλου της Μαύρης Θάλασσας Ιγκορ Οσίποφ, ο οποίος θεωρήθηκε υπεύθυνος για τη βύθιση του καταδρομικού Moskva. 

Η πληροφορία που κυκλοφορεί ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι ο  διοικητής του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, Ιγκόρ Οσίποφ, συνελήφθη μετά τη βύθιση του πλοίου Moskva, αλλά δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθει από ανεξάρτητη πηγή.

Ο Οσίποφ φέρεται να συνελήφθη από άνδρες με πολιτικά λίγες ώρες αφότου η Ρωσία παραδέχτηκε ότι το Moskva βυθίστηκε στα ανοιχτά της Σεβαστούπολης.

Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι ο Ρώσος Ναύαρχος ξυλοκοπήθηκε άγρια κατά τη σύλληψή του.

Σύμφωνα με τις ίδιες αναφορές, που επίσης δεν επιβεβαιώνονται, ο Ιγκόρ Οσίποφ βρισκόταν στo Moskva  όταν ξέσπασε η φωτιά στο πλοίο και ήταν από τους λίγους που κατάφεραν να διαφύγουν. Η τύχη του υπόλοιπου πληρώματος είναι άγνωστη.

Τον περασμένο Φεβρουάριο, πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο Οσίποφ είχε πει ότι είχε δοκιμάσει προσωπικά τις δυνατότητες αεράμυνας του ρωσικού ναυτικού, πιστοποιώντας την επιχειρησιακή λειτουργία των οπλικών συστημάτων για την απόκρουση των εισερχόμενων πυραυλικών επιθέσεων.

Οι Ουκρανοί ισχυρίζονται ότι το Moskva βυθίστηκε όταν χτυπήθηκε από πυραύλους Neptune. Όμως η Ρωσία ισχυρίζεται ότι το πλοίο βυθίστηκε ενώ ρυμουλκούνταν κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, χωρίς να εξηγήσει πώς προκλήθηκαν η φωτιά και οι εκρήξεις στα πυρομαχικά του.

Σε κάθε περίπτωση, το timing δεν είναι καθόλου ευνοϊκό για τον Ρώσο Ναύαρχο, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με τεράστια αποτυχία και φιάσκο στην αξιοπιστία και την ικανότητά του να αντιμετωπίσει ένα ουσιαστικά ανύπαρκτο Ουκρανικό Ναυτικό.

BBC: Το πρώτο ρωσικό καταδρομικό που βυθίζεται μετά τον Β' Παγκόσμιο

Η βύθιση της ναυαρχίδας του ρωσικού στόλου Moskva έχει προκαλέσει ποικίλα σχόλια στον διεθνή τύπο, με τους ειδικούς να υπογραμμίζουν τη σημασία του γεγονότος.

Όπως αναφέρει στο BBC ο καθηγητής Evan Mawdsley -κορυφαίος ιστορικός που ειδικεύεται στη ρωσική ιστορία και την ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου- η τελευταία φορά που βυθίστηκε ρωσικό καταδρομικό ήταν πριν από 81 χρόνια στα ανοιχτά της Κριμαίας. Η ειρωνεία είναι ότι πρόκειται για το Chernova Ukraina, το οποίο βυθίστηκε από τη Γερμανία κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Mawdsley, ενώ η Ρωσία είχε χάσει άλλους τύπους πολεμικών πλοίων κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το συγκεκριμένο ήταν το τελευταίο ρωσικό καταδρομικό που βυθίστηκε το 1941.

Ο καθηγητής Mawdsley πρόσθεσε ότι αν και το Moskva ήταν σχεδόν 40 ετών, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα πλοία του ρωσικού ναυτικού και ότι από τη δεκαετία του 1980 δεν έχουν κατασκευαστεί νέα πλοία μεγάλης επιφάνειας. «Αν υποθέσουμε ότι το Moskva χτυπήθηκε πραγματικά και υπέστη θανάσιμο πλήγμα από έναν σχετικά μικρό πύραυλο όπως ο Neptune, το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι το πλοίο είχε κακή αντιπυραυλική άμυνα και κακό έλεγχο της ζημιάς», σημειώνει ο καθηγητής.

«Τα σκάφη αυτά είναι πανίσχυρα και συνήθως προστατεύονται από υψηλότατης τεχνολογίας οπλικά συστήματα. Πραγματικά φρούρια. Όπως και στις μάχες, ο ασθενέστερος κρίκος του εκπληκτικού αυτού προστατευτικού συστήματος είναι ένα ανθρώπινο μυαλό, το μυαλό η ιδιοσυγκρασία και ο χαρακτήρας του Αξ/κoύ που τα διοικεί και έχει δικαίωμα να τα διατάσσει να βάλλουν. Και αυτό το μυαλό συνήθως στοχεύει ο αντίπαλος. Και κάποιες φορές το νικάει», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ και πρώην πρόεδρος της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ Μιχάλης Κωσταράκος με ανάρτησή του στο Facebook σχετικά με τη βύθιση του Moskva.

Φόβοι για πυρηνικό ατύχημα

Αναλυτές και ειδικοί εκφράζουν ανησυχίες ότι το καταδρομικό ενδέχεται να μετέφερε πυρηνικές κεφαλές και ζήτησαν τη διερεύνηση της απειλής. Η Ρωσία παραδέχτηκε ότι το σκάφος βυθίστηκε έπειτα από πυρκαγιά και έκρηξη στο πλοίο, αλλά δεν είπε τι προκάλεσε την πυρκαγιά.

Υπάρχουν τώρα φόβοι ότι το Moskva θα μπορούσε να είχε βυθιστεί με δύο πυρηνικές κεφαλές και θα μπορούσε το περιστατικό να μετατραπεί σε ατύχημα με πυρηνικά όπλα. Ο Mykhailo Samus, διευθυντής ενός στρατιωτικού think tank με έδρα τη Λβιβ, ο Andriy Klymenko, συντάκτης της Black Sea News και η ουκρανική εφημερίδα Defense Express προειδοποίησαν ότι το Moskva σχεδιάστηκε για να φέρει κεφαλές που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν στη μύτη των υπερηχητικών πυραύλων P-1000, οι οποίοι είναι σχεδιασμένοι για να απομακρύνουν αμερικανικά αεροπλανοφόρα, σύμφωνα με την Daily Mail.

Ανοικτό είναι και το ερώτημα για την τύχη των 510 μελών του πληρώματος. Μέχρι στιγμής, υπολογίζεται ότι περίπου 50 άνθρωποι παραλήφθηκαν από τουρκικό σκάφος και άλλοι 14 να μεταφέρθηκαν στο λιμάνι της Σεβαστούπολης, αφήνοντας πίσω τους 450 των οποίων η τύχη είναι άγνωστη. Η Ρωσία ισχυρίζεται ότι έχει απομακρύνει το πλήρωμα, αλλά η πληροφορία δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί, καθώς στο λιμάνι της Σεβαστούπολης είναι παρκαρισμένα δεκάδες αυτοκίνητα που φέρεται να ανήκουν στους ναυτικούς, υποδηλώνοντας ότι οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν επιστρέψει για να τα παραλάβουν.