Θετικές, αλλά σε συντηρητικά επίπεδα, τόσο σε επίπεδο ενοικιάσεων αυτοκινήτων, όσο και σε επίπεδο συνολικών εσόδων, είναι οι προοπτικές για την Autohellas το 2024, λόγω αφενός της ενδυνάμωσης του ανταγωνισμού και αφετέρου της αύξησης της διαθεσιμότητας αυτοκινήτων, η οποία θα επηρεάσει και τις τιμές πώλησης των πρώην μισθωμένων αυτοκινήτων.
Αντίστοιχα, συντηρητικά θετικές είναι και οι προβλέψεις για τις θυγατρικές του ομίλου εκτός Ελλάδος σε ό,τι αφορά τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, αλλά και την πώληση πρώην μισθωμένων αυτοκινήτων δεδομένης της ομαλοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας και της επάρκειας αυτοκινήτων.
Σε ό,τι αφορά την εμπορία αυτοκινήτων, ανταλλακτικών και υπηρεσιών στην Ελλάδα, όπως αναφέρεται σχετικά στο ενημερωτικό δελτίο για την έκδοση του ομολογιακού δανείου των 200 εκατ. ευρώ, οι προβλέψεις έγκεινται στην πλήρη εξομάλυνση της παραγωγικής και εφοδιαστικής αλυσίδας που θα οδηγήσει σε επάρκεια αυτοκινήτων και ενδυνάμωση του ανταγωνισμού.
Οι επιδόσεις το 2023
Υψηλές επιδόσεις σημείωσε η Autohellas το 2023, καθώς κατά το α’ εξάμηνο καταγράφηκαν σταθερά ανοδικές αφίξεις καινούργιων αυτοκινήτων προς κάλυψη παραγγελιών τω πελατών του ομίλου, με τα προβλήματα προετοιμασίας αλλά και των εσωτερικών μεταφορών πλέον των αυτοκινήτων να δημιουργούν καθυστερήσεις και αναστάτωση στην αγορά.
Ωστόσο, το β’ εξάμηνο 2023 διαπιστώθηκε μεγαλύτερη δυναμική σε αφίξεις αυτοκινήτων καθώς και μία σχετική ομαλοποίηση της αγοράς. Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις του α’ εξαμήνου 2023 παρουσίασαν ελαφρά αυξητική μεταβολή σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, αποτέλεσμα που επηρεάστηκε και από την αύξηση του συνολικού πάρκου ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων μετά τη σχετική εξομάλυνση της παγκόσμιας παραγωγής και της βελτίωσης των χρόνων παράδοσης νέων οχημάτων.
Το β’ εξάμηνο παρουσίασε, όπως περιγράφεται στο ενημερωτικό δελτίο, παραδοσιακά μεγαλύτερη δυναμική, καθώς επηρεάζεται από τους σημαντικούς τουριστικούς μήνες του γ’ τριμήνου. Η αύξηση των αφίξεων συνεχίστηκε, αλλά με μικρότερο ρυθμό καθώς ήδη από το β’ εξάμηνο του 2022 ο τουρισμός είχε μπει σε τροχιά ολικής επαναφοράς.
Σε ό,τι την εμπορία αυτοκινήτων, ανταλλακτικών και υπηρεσιών στην Ελλάδα, κατά το α’ εξάμηνο του 2023 παρατηρήθηκε σταδιακή βελτίωση στην παραγωγική αλυσίδα μετά από τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί λόγω έλλειψης πρώτων υλών. Ωστόσο ο ρυθμός εξομάλυνσης της παραγωγής των κατασκευαστών, που εκπροσωπούν οι εισαγωγικές εταιρείες του ομίλου, δεν ήταν ο αναμενόμενος. Η δραστηριότητα αυτή αντιμετώπισε το πρόβλημα και παρουσίασε αύξηση των πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, με αποτέλεσμα οι εισαγωγικές εταιρείες του ομίλου να βελτιώσουν περαιτέρω την κερδοφορία τους.
Η σχετική βελτίωση της παραγωγικής αλυσίδας επηρέασε θετικά το α’ εξάμηνο 2023 και τη δραστηριότητα της λιανικής πώλησης αυτοκινήτων και υπηρεσιών μετά τη πώληση, βελτιώνοντας έτσι τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με ταυτόχρονη αύξηση του μεριδίου αγοράς αλλά και των εσόδων από την παροχή υπηρεσιών μετά την πώληση (after sales). Παράλληλα συνεχίστηκε η δυναμική ανάπτυξη της δραστηριότητας λιανικής πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκίνητων.
Κατά το β’ εξάμηνο του 2023 βελτιώθηκε περαιτέρω η παραγωγική αλυσίδα, συμβάλλοντας στη βελτίωση του μεριδίου αγοράς και στη διατήρηση της κερδοφορίας, τόσο της δραστηριότητας της εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων-ανταλλακτικών όσο και της δραστηριότητας της λιανικής πώλησης αυτοκινήτων και παροχής υπηρεσιών μετά τη πώληση.
Ισχυρή ανάπτυξη
Βασικό πυλώνα ανάπτυξης της Autohellas αποτελεί παραδοσιακά o τομέας ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα, ο οποίος την πενταετία 2018 – 2022 κατέγραψε αύξηση 34% στα συνολικά έσοδα μισθώσεων και άνοδο 6% το 9μηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Ταυτόχρονα, οι επενδύσεις στον στόλο των ενοικιάσεων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 19% στην 5ετία 2018 – 2022 και κατά 5% στο 9μηνο του 2023.
Σημαντική είναι και η συνεισφορά του στόλου μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην κερδοφορία και στη ρευστότητα της εταιρείας. Το 2022 τα έσοδα από τις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων διαμορφώθηκαν σε 65 εκατ. ευρώ από 42 εκατ. ευρώ το 2018.
Την ίδια στιγμή, ο τομέας της διεθνούς δραστηριότητας της Autohellas, η οποία εκτός από την Ελλάδα έχει παρουσία σε 8 χώρες, έχει ενισχυθεί σημαντικά τόσο σε μέγεθος δραστηριότητας, όσο και σε κερδοφορία.
Ενδεικτικά της ανάπτυξης του ομίλου είναι τα οικονομικά στοιχεία. Την πενταετία 2018 – 2022 καταγράφηκε αύξηση 50% στα συνολικά έσοδα και αντίστοιχη άνοδος στο 46% το 9μηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης παρουσιάζει και ο τομέας της εμπορίας αυτοκινήτων, με αύξηση 30% το 9μηνο του 2023 συγκριτικά με το 9μηνο του 2022, φθάνοντας τα 419 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο ομίλου, την 5ετία 2018 – 2022 σημειώθηκε αύξηση 63% στα έσοδα σε ενοποιημένο επίπεδο, ενώ για την ίδια περίοδο σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας καταγράφηκε άνοδος 67% (EBIT).
Σημειώνεται πως ο κύκλος εργασιών του ομίλου, ο οποίος διαθέτει έναν στόλο 57.000 αυτοκινήτων, έχει υπερδιπλασιαστεί σε βάθος 5ετίας, από 470 εκατ. ευρώ το 2018 σε σχεδόν 1 δισ. ευρώ το 2023, λαμβάνοντας υπόψη το κυλιόμενο 12μηνο που έληξε 30/09/2023.
Το προφίλ
Η Autohellas αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο ελληνικό όμιλο στις υπηρεσίες και στην εμπορία αυτοκινήτου, με δραστηριότητα κυρίως στην Ελλάδα αλλά και 8 επιπλέον χώρες και ισχυρή παρουσία σε τρεις κλάδους δραστηριοποίησης:
α) την Ενοικίαση Αυτοκινήτων (Βραχυχρόνια και Μακροχρόνια Μίσθωση) στην Ελλάδα,
β) την Εμπορία αυτοκινήτων (Εισαγωγή/ Διανομή/ Λιανική Πώληση) στην Ελλάδα και
γ) τη Διεθνή Δραστηριότητα (Βραχυχρόνια και Μακροχρόνια Μίσθωση/ Εμπορία Αυτοκινήτων).
Ο στόλος της εταιρείας αριθμεί 57,000 αυτοκίνητα και στο ίδιο διάστημα τόσο η συνολική όσο και η λειτουργική κερδοφορία έχει διπλασιαστεί. Οταν μπήκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 1999 ο τζίρος της Autohellas ήταν στα 58 εκατ. ευρώ με στόλο 5.000 αυτοκινήτων.
Εκτοτε κάθε έτος κατέγραφε κερδοφορία, κάθε χρόνο δίνει μέρισμα (1999-2023), παρά τις κρίσεις όπως η κατάρρευση της αγοράς αυτοκινήτου (2009-2014) και της πανδημίας Covid-19 (2020-2021). Σήμερα, η Autohellas απασχολεί 1.800 άτομα και διαθέτει ένα δίκτυο με πάνω από 160 σημεία εξυπηρέτησης σε Ελλάδα και εξωτερικό (250 μαζί και με τους αντιπροσώπους των εταιρειών) και προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις, επενδύοντας διαρκώς σε νέες υπηρεσίες στον τομέα του car as a service, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά του.