Quantcast

Ταμειακές μηχανές: Υποχρεωτική η αναβάθμιση για τη διασύνδεση με τα POS - Έρχονται πρόστιμα στους παραβάτες - Αρθρο της Φ. Μακριδάκη

Νέες συνθήκες! Αρχικά να διευκρινίσουμε ότι με το νέο σύστημα, το οποίο θα λειτουργεί ως ένα κλειστό κύκλωμα, οι ταμειακές και τα POS δεν θα λειτουργούν αυτόνομα στις συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες. 

 Δηλαδή, για πληρωμές με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει απευθείας από την ταμειακή μηχανή και από εκεί θα δίνεται επιλογή στο POS να εκδώσει την απόδειξη.

Αντίστροφη μέτρηση λοιπόν έχει ξεκινήσει για την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την μεταβίβαση των φορολογικών στοιχείων σε πραγματικό χρόνο στην ΑΑΔΕ , καθώς έως τις 30 Ιουνίου του 2023 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την αναβάθμιση των ταμειακών τους μηχανών οι επιχειρήσεις που έχουν κύκλο εργασιών έως και 100.000 ευρώ. Ενώ, έως και την 31η Ιουλίου θα πρέπει να έχουν αναβαθμίσει τον εξοπλισμό τους οι επιχειρήσεις που ο κύκλος εργασιών υπερβαίνει τις 100.000 ευρώ.

Πρόκειται για το βήμα που πρέπει να κάνουν όλες οι επιχειρήσεις για να μπορέσει να γίνει η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, κάτι που πλέον είναι υποχρεωτικό, σύμφωνα με απόφαση του διοικητική της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, με την οποία καθορίστηκαν οι προϋποθέσεις που χρειάζεται να πληρούν περίπου 300.000 εν λειτουργία Φορολογικές Ταμειακές Μηχανές (ΦΤΜ) και ΑΔΗΜΕ (Αυτόνομες Δημοσιονομικές Μονάδες Επεξεργασίας.

Με το νέο σύστημα, το οποίο θα λειτουργεί ως ένα κλειστό κύκλωμα, οι ταμειακές και τα POS δεν θα λειτουργούν αυτόνομα στις συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες. Αυτό σημαίνει πως για πληρωμές με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει απευθείας από την ταμειακή μηχανή και από εκεί θα δίνεται επιλογή στο POS να εκδώσει την απόδειξη.

Οι υφιστάμενοι φορολογικοί μηχανισμοί (ΕΑΦΔΣΣ) δεν περιλαμβάνονται στην παρούσα αναβάθμιση, καθότι έχουν ήδη εκδοθεί προδιαγραφές για κατασκευή νέου τύπου μηχανισμών (ΦΗΜΑΣ). Η ΑΑΔΕ είναι σε συνεργασία με τους φορείς της αγοράς για να καθορισθεί το πλάνο μετάβασης στους νέου τύπου μηχανισμούς το συντομότερο δυνατόν.

Όπως έχει διαπιστωθεί, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου ο ελεγκτικός μηχανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έχει εντοπίσει επαγγελματίες να δίνουν στον πελάτη αποδείξεις μόνο από το POS, χωρίς την αντίστοιχη απόδειξη από την ταμειακή μηχανή ή να μην διαβιβάσουν τα στοιχεία. Εδώ τα πρόστιμα είναι τσουχτερά για τους παραβάτες.

Συγκεκριμένα, αν κάποιος εντοπιστεί να μην «παρουσιάζει» το ΦΠΑ που αναλογεί σε κάποια συναλλαγή έρχεται αντιμέτωπος με πρόστιμο από 1.000 έως και 50.000 ευρώ. Να αναφέρουμε ότι σχετική διάταξη περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε στη Βουλή.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα POS διασυνδέονται υποχρεωτικά και παρέχουν στην ΑΑΔΕ τις καθοριζόμενες πληροφορίες συναλλαγών που εκτελούνται μέσω αυτών, είτε μέσω διασύνδεσής τους με Φορολογικούς Ηλεκτρονικούς Μηχανισμούς (ΦΗΜ), είτε απευθείας με τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ.

Με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης, οι υφιστάμενες εν λειτουργία ΦΤΜ και ΑΔΗΜΕ θα μπορούν να διασυνδέονται με τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT/POS), προκειμένου να μεταδίδουν το ποσό πληρωμής με κάρτα και ταυτόχρονα να διασφαλίζεται η έκδοση της σχετικής απόδειξης.

Τα βήματα του ελέγχου

1. H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.

2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στην ταμειακή μηχανή τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τη σε αναμονή του αποτελέσματος.

3. Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε: α) online έγκριση ή β) offline έγκριση ή γ) απόρριψη offline ή δ) διακοπή της συναλλαγής.

4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στην ταμειακή με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (αριθμός συναλλαγής, κωδικός έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από την ταμειακή.

5. Η ταμειακή μηχανή (ΦΗΜ) επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον φορολογικό μηχανισμό.

Επίσης, ΠΡΟΣΕΞΤΕ:

Ποινές που θα κυμαίνονται, από 48 ώρες έως και 10 ημέρες με κλείσιμο της επιχείρησης, θα επιβάλλονται σε όλους εκείνους που δεν έχουν αποστείλει τα στοιχεία από την έκδοση αποδείξεων λιανικής, όπως έχουν υποχρέωση, στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, όπως προβλέπει απόφαση που εξέδωσε ο διοικητής της Αρχής Γιώργος Πιτσιλής.

Το μέτρο μάλιστα, όπως προβλέπει η απόφαση θα έχει και αναδρομικό χαρακτήρα, δηλαδή θα ισχύει για παραβάσεις που διαπιστώθηκαν από 31η Οκτωβρίου 2022 και μέχρι και 18 Μαρτίου 2023 και θα αφορά επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους.

Να σημειωθεί ότι πέρυσι τον Οκτώβριο είχαν εντοπιστεί περίπου 170.000 ταμειακές μηχανές οι οποίες είτε δεν είχαν στείλει ούτε μια απόδειξη είτε σταμάτησαν απότομα να διαβιβάζουν τα στοιχεία των λιανικών πωλήσεων στα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ.

Αντίθετα τις ποινές που έχουν αναδρομικό χαρακτήρα θα αποφύγουν και βέβαια θα γλυτώσουν τα «λουκέτα», οι επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες συμμορφώθηκαν μετά το email τελεσίγραφο που είχαν λάβει από την ΑΑΔΕ, τον Οκτώβριο του 2022.

Η απόφαση του Γ. Πιτσιλή αναφέρει συγκεκριμένα, ότι «οι διαπιστώσεις παραβάσεων μη διαβίβασης στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ οι οποίες έλαβαν χώρα από την 31.10.2022 και μέχρι και τον χρόνο δημοσίευσης της νέας απόφασης, ήτοι 18.3.2023 λαμβάνονται υπόψη για την επιβολή των κυρώσεων του μέτρου της αναστολής ή της ειδικής χρηματικής κύρωσης προσαυξημένων λόγω υποτροπής»

Σύμφωνα με την νέα απόφαση της ΑΑΔΕ:

1. Η αναστολή λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης επιβάλλεται με πράξη των οργάνων της φορολογικής διοίκησης, εφόσον διαπιστώνεται η κατά τα ως άνω μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση παραστατικών πώλησης ή η μη διαβίβαση στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ και εφόσον πριν την αποχώρηση των οργάνων αυτών από την επαγγελματική εγκατάσταση κοινοποιείται σχετικό σημείωμα διαπιστώσεων με τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου. Τα ανωτέρω ισχύουν με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων στην ως άνω κοινή απόφαση για την ειδική χρηματική κύρωση.

2. Η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης αναστέλλεται:

α) Αμεσα για 48 ώρες, εφόσον διαπιστώνεται από τον ίδιο έλεγχο είτε η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση πλέον των 10 προβλεπόμενων παραστατικών πώλησης ή ανεξαρτήτως του πλήθους, η καθαρή αξία των αγαθών ή υπηρεσιών για τα οποία δεν εκδόθηκαν παραστατικά πώλησης ή η αποκρυβείσα αξία επ’ αυτών που εκδόθηκαν, αντίστοιχα, υπερβαίνει τα 500 ευρώ, είτε η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ, πλέον των 10 στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα 500 ευρώ,

Αμελλητί για 96 ώρες, εφόσον εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τις διαπιστώσεις της ως άνω περίπτωσης α΄ διαπιστώνεται εκ νέου στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, από τον ίδιο έλεγχο, είτε η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση τουλάχιστον τριών (3) παραστατικών πώλησης, είτε η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον 3 στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών,

Αμελλητί για 10 ημέρες, κάθε φορά που εντός δύο φορολογικών ετών από τις διαπιστώσεις της ως άνω περίπτωσης β’ διαπιστώνεται σε οποιαδήποτε επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου από τον ίδιο έλεγχο, είτε η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση τουλάχιστον τριών παραστατικών πώλησης, είτε η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών.