«Ήθελα ανέκαθεν να κάνω μια έκθεση για την αγάπη», μας λέει η Κατερίνα Γρέγου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. «Με απέτρεπαν, θεωρούσαν το θέμα ξενέρωτο και γλυκερό. Στον χώρο της τέχνης, βλέπετε, συχνά αντιμετωπίζουμε το συναίσθημα αυτό με κάποιον σνομπισμό. Πιστεύω, όμως, ότι η υγιής αγάπη είναι η μεγαλύτερη κινητήριος δύναμη για τον άνθρωπο. Σκέφτηκα, λοιπόν, να τη δούμε μέσα από το πρίσμα της τεχνολογίας, η οποία έχει επηρεάσει τα πάντα. Ανήκω σε μια μεταιχμιακή γενιά», συνεχίζει η κ. Γρέγου.
«Νιώθω πως, όταν φύγουμε από αυτόν τον κόσμο, κανείς δεν θα θυμάται πώς ήταν ο κόσμος πριν από την τεχνολογία. Νομίζω, για παράδειγμα, ότι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που έχει προκαλέσει είναι η αποποίηση της ιδιωτικότητας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η τεχνολογία είναι κάτι κακό. Εργαλείο είναι. Ο τρόπος που τη χρησιμοποιούμε δίνει τις προεκτάσεις του καλού και του κακού».
Η νέα ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ, λοιπόν, που τιτλοφορείται «Modern Love. H αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας» και την οποία επιμελείται η ίδια, αγγίζει μέσα από τα έργα (ζωγραφική, βίντεο, εγκαταστάσεις) όλες τις μορφές αγάπης -ερωτική, φιλική, μητρική, κοινωνική.
Ουσιαστικά, είναι μια έκθεση για τους στενούς ανθρώπινους δεσμούς στα χρόνια του ύστερου καπιταλισμού, της παγκοσμιοποίησης, της ψηφιακής διασύνδεσης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Διερευνά πώς η ψηφιακή τεχνολογία και η σύγχρονη οικονομία έχουν μετασχηματίσει το συναίσθημα και τις κοινωνικές σχέσεις και πώς η εμπειρία του εικονικού καταλύει τα όρια μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου. Εξετάζει πώς το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν, από τη μία, διευκολύνει την έκφραση διαφορετικών ταυτοτήτων και εναλλακτικών τρόπων ύπαρξης και κατασκευής του εαυτού και πώς, από την άλλη, παίζουν επιβαρυντικό ρόλο στην καλλιέργεια παθολογιών, όπως ο ναρκισσισμός, η εμμονή αυτοπροβολής, η ψηφιακή εξάρτηση και η εμπορευματοποίηση του συναισθήματος. Μελετά πώς η διαπλοκή της πραγματικότητας, του εικονικού και της φαντασίας, δημιουργεί πολύπλοκες ψυχολογικές και διαπροσωπικές καταστάσεις και εμπλοκές. Καταγράφει κοινωνικά πρότυπα και προκλήσεις καθώς και τις δυνατότητες που παρουσιάζει το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσον αφορά τις πιο οικείες και κοντινές μας σχέσεις.
Το «Modern Love» αποτελεί προϊόν μιας συνεχιζόμενης έρευνας, και έρχεται στο ΕΜΣΤ από τις 15 Δεκεμβρίου έως τις 28 Μαϊου 2023, μετά από παρουσιάσεις στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Φράιμπουργκ στη Γερμανία, στην Kunsthalle του Ταλίν, στο IMPAKT Media Organization και το Μουσείο Centraal στην Ουτρέχτη. Για το ΕΜΣΤ, η έκθεση έχει διευρυνθεί και έχουν προστεθεί Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες. Οι περισσότεροι εκ των τελευταίων παρουσιάζουν το έργο τους για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Συμμετέχουν 24 καλλιτέχνες από 14 χώρες. Μεταξύ άλλων, εντυπωσιαστήκαμε από τα γεμάτα δύναμη πορτραίτα του Γιώργου Πρίνου, από τις διάσπαρτες οθόνες σε δυσοίωνο μαύρο, «σπιτικό» φόντο της Μαρίας Μαυροπούλου (έργα που επιβάλλεται κανείς να δει από κοντά), από τη συγκινητική απεικόνιση ενός έρωτα εν μέσω προσφυγικού καταυλισμού του Istvan Zsiros, από τις φωτογραφημένες αγκαλιές της Laura Gemin, μιας καλλιτέχνιδας που νιώθει άβολα όταν την αγκαλιάζουν ακόμα και τα πιο οικεία της πρόσωπα, από την μεγάλη εγκατάσταση του Ανδρέα Αγγελιδάκη, που συνδέει την αρχαιολογία με το σήμερα (έργο που μόλις παρουσιάστηκε στο Παρίσι), από τα απόκοσμα, φουτουριστικά ρούχα-στολές που παρουσιάζει η Hannah Toticki, αλλά και από τη συνολική αύρα της έκθεσης. Αξίζει να την επισκεφθείτε περισσότερες από μία φορές και να δώσετε στα εκθέματα τον χρόνο να «μιλήσουν» στην καρδιά σας.





