Ένας κλασσικός ήρωας τυλίχθηκε στις νότες του γνωστού συνθέτη Αντώνη Καρατζίκη στην φαντασμαγορική παράσταση “Σκρουτζ The Musical», που συνεχίζεται στο θέατρο «Ακροπόλ», μέχρι τις 15 Ιανουαρίου. Τους στίχους υπογράφει η Μαρία Αθήνη, ενώ παίζουν και τραγουδούν οι Σπύρος Μπιμπίλας, Πηνελόπη Αναστασοπούλου, Άρης Μακρής, Γιάννος Παπαευσταθίου, Έλενα Δελακούρα και πολλοί ακόμα ηθοποιοί.
Το μιούζικαλ είναι η μεγάλη αγάπη του συνθέτη, όμως η δημιουργικότητά του εκτείνεται σε μεγάλο εύρος-από την όπερα μέχρι τη Eurovision. Είναι βαθιά αφοσιωμένος στη μουσική και έχει διερευνήσει πολλές πτυχές της. Έχει σπουδάσει πιάνο, ανώτερα θεωρητικά, αρμονία, αντίστιξη, φούγκα, ενοργάνωση πνευστών και σύνθεση- με πρώτο βραβείο στο ωδείο Φ. Νάκας. Έλαβε το δίπλωμα διεύθυνσης χορωδίας πλάι στον διεθνούς φήμης αρχιμουσικό Μιχάλη Οικονόμου. Έχει κάνει μαθήματα τζαζ πιάνου, σπούδασε μουσική τεχνολογία, με εξειδίκευση στην μουσική παραγωγή, και παρακολούθησε σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας, ενορχήστρωσης και πιάνου στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στο εντυπωσιακό καλλιτεχνικό έργο του Αντώνη Καρατζίκη περιλαμβάνονται συνθέσεις για συμφωνικές ορχήστρες αλλά και μικρότερα μουσικά σύνολα. Έχει συνθέσει το «Liberaj The Musical» (2019), αλλά και την όπερα «Ελένη» (2017). Έχει συνεργαστεί με την συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ, την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και τη συμφωνική ορχήστρα του δήμου Αθηναίων, ενώ το τραγούδι του «Baila», ήταν υποψήφιο για τον ελληνικό τελικό της Eurovision το 2018. Ως πιανίστας, έχει συνεργαστεί με τους Μάριο Φραγκούλη (Ηρώδειο, Τουρκία, Ταϊλάνδη), Αναστασία Ζαννή (Ελλάδα, Βερολίνο, Αίγυπτο), Νάντια Γουαιμπεργκ (Ελλάδα-Ελβετία) και Μαρίνα Σάτι (Ελλάδα). Συχνά απευθύνεται, μέσα από το έργο του, σε παιδιά: είχε αναλάβει την καλλιτεχνική επιμέλεια και την ενορχήστρωση παιδικών μουσικοθεατρικών παραστάσεων, είναι μαέστρος της παιδικής χορωδίας του δήμου Αγίας Παρασκευής, ενώ έγραψε μουσική για το παιδικό βιβλίο κυκλοφοριακής αγωγής του υπουργείου Συγκοινωνιών, το οποίο έχει διανεμηθεί σε όλα τα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της χώρας. Διδάσκει σε ωδεία, ενώ έχει εργαστεί ως συνθέτης, διευθυντής ορχήστρας ή ενορχηστρωτής σε πολλές θεατρικές παραστάσεις και έχει “ντύσει” μουσικά ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές.
Γιατί είναι διαχρονικός ο Σκρουτζ; Ποιες ιδέες του Ντίκενς επηρέασαν τη μουσική σας;
Η “Χριστουγεννιάτικη Ιστορία” παραμένει επίκαιρη, παρά το γεγονός πως μας χωρίζουν σχεδόν 180 χρόνια από την πρώτη της παρουσίαση. Ο Ντίκενς πίστευε πως οι πλούσιοι πρέπει να βοηθούν τους φτωχούς, αντί να συσσωρεύουν πλούτο που η ζωή τους δεν θα αρκέσει για να απολαύσουν. Μέσα από το παραμύθι του, ο συγγραφέας δίνει στον Σκρουτζ ένα μάθημα και μια ευκαιρία να αλλάξει και να δείξει γενναιοδωρία, μεγαλοψυχία και αλληλεγγύη προς τους συνανθρώπους του. Αλλά και αντίστροφα: το κοινό καλείται να συμπονέσει τον Σκρουτζ για τα λάθη και τις ατυχίες του, να τον συγχωρήσει και να τον δεχτεί πίσω στην αγκαλιά της πόλης του. Τα Χριστούγεννα είναι, μεν, η γιορτή της χαράς και της διασκέδασης, αλλά όχι για όλους. Εκείνοι που έχουν χάσει αγαπημένα τους πρόσωπα, εκείνοι που ζουν μόνοι, εκείνοι που αντιμετωπίζουν μια σοβαρή ασθένεια, αλλά και όλοι εκείνοι που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των δώρων και γενικά των εξόδων που προϋποθέτουν οι γιορτές, βρίσκονται σε δυσάρεστη θέση. Αυτό συχνά περνά απαρατήρητο μέσα στο κλίμα της γενικής ευφορίας, μέχρι βέβαια να συμβεί κάτι ανάλογο σε εμάς τους ίδιους.
Ποιες είναι οι ιδιαίτερες απαιτήσεις ενός έργου που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά; Ποια είναι η αντίδρασή τους απέναντι στη μουσική, σε σύγκριση με τους ενήλικους;
Για μένα η σύνθεση ήταν και είναι ένα παιχνίδι. Παιχνίδι, όμως, που θέλει ατέλειωτες ώρες μελέτης και σπουδών. Από μικρό παιδί μου άρεσε να δημιουργώ μουσικές δικές μου. Απλές μελωδίες, που σιγά σιγά εξελίχθηκαν και έφτασαν να γίνονται όπερες, μιούζικαλ κλπ. Πάντα, ωστόσο, προσπαθώ στην διαδικασία της σύνθεσης να μην χάνω την παιδικότητά μου. Πιστεύω ότι έτσι μπορεί να προκύψει μια μελωδία απλή και λιτή, χωρίς ίχνος καθωπρεπισμού. Μόνο τότε θα μπορέσει να αγγίξει τις ψυχές των παιδιών. Τα παιδιά είναι το πιο δύσκολο κοινό, από την άλλη, όμως, είναι και το ποιο εύπλαστο. Η ευθύνη για ένα δημιουργό είναι μεγάλη, γιατί με την τέχνη του μπορεί να καθορίσει τα μετέπειτα μουσικά ακούσματα ενός παιδιού αλλά, κυρίως, να διαμορφώσει την αισθητική του ταυτότητα.
Τι αγαπάτε περισσότερο στο μιούζικαλ και ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που περιέχει, όσον αφορά τη δημιουργία αλλά και το κοινό που καλείται να το παρακολουθήσει;
Το μιούζικαλ το λατρεύω γιατί συνδυάζει και τις τρεις παραστατικές τέχνες: τη μουσική, τον χορό και την υποκριτική. Η δημιουργία του είναι μια σύνθετη διαδικασία. Πρέπει να υπάρχει μια πολύ δυνατή σχέση με τον συν-δημιουργό, με τον άνθρωπο, δηλαδή, που θα γράψει το κείμενο και τους στίχους των τραγουδιών. Θα πάρει μήνες, ίσως και χρόνια, για να δημιουργηθεί ένα άρτιο αποτέλεσμα. Πλέον, το ελληνικό κοινό είναι απαιτητικό, γιατί έχει πια εκπαιδευτεί σε τέτοιου είδους θεάματα, είτε γιατί έχει δει παραστάσεις μιούζικαλ στο εξωτερικό, είτε γιατί και κάποιες εγχώριες παραγωγές είναι υψηλού επιπέδου. Άρα, για έναν δημιουργό είναι πολύ σημαντικό το έργο του να γίνει αποδεκτό.
Ποια είναι η σχέση του σύγχρονου Έλληνα με τη μουσική; Πόση θέση έχει στη ζωή του, η οποία έχει γίνει αφάνταστα πιο περίπλοκη από παλιά;
Ζώντας σε μια χώρα της οποίας το κλίμα είναι αφιλόξενο για τους καλλιτέχνες, η προσπάθεια που
καταβάλουμε είναι πολύ μεγάλη. Επειδή, εκτός από την ιδιότητα του συνθέτη, είμαι και παιδαγωγός, προσπαθώ από το δικό μου μετερίζι να βάλω έστω και ένα λιθαράκι για να αναβαθμιστεί η καλλιτεχνική παιδεία στην Ελλάδα. Οι τέχνες δεν αποτελούν βασικό κορμό της εκπαίδευσης στα ελληνικά σχολεία, όπως συμβαίνει σε όλο τον δυτικό κόσμο. Η πολιτεία, αλλά και όλοι μας, έχουμε τεράστια ευθύνη για αυτό, και πρέπει να κάνουμε το παν για να το αλλάξουμε.
Έχετε ασχοληθεί με την όπερα αλλά και με τη Eurovision, φανερώνοντας ένα εύρος στόχων. Ποιο θα λέγατε ότι είναι το κυρίαρχο όνειρό σας, όσον αφορά την καλλιτεχνική σας πορεία;
Σε σχέση με τις προσωπικές μου φιλοδοξίες ως δημιουργός, θέλω να συνεχίζω να έχω όρεξη να γράφω καινούργιες μουσικές. Δεν θα μπορούσα να ζω χωρίς αυτό.
Από τα ταξίδια σας στο εξωτερικό και από τις συνεργασίες σας, τι σας έχει μείνει αλησμόνητο;
Φέτος συνεργάστηκα στην όπερα του Καΐρου, με την συμφωνική ορχήστρα Al Nour Wal Amal, η οποία αποτελείται από 40 τυφλές Αιγύπτιες μουσικούς. Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία που ζήσαμε μαζί με την συνεργάτη μου, την σοπράνο Αναστασία Ζαννή.
Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα σας;
Αυτή την περίοδο γράφω ένα καινούργιο μιούζικαλ μαζί με την φίλη και πολύ καλή νέα συγγραφέα Κατερίνα Βαϊμάκη. Θέμα του είναι ένα πρόσωπο από την μυθολογία, έτσι όπως δεν το έχετε ξαναδεί.
_252863_361668_type13260.jpg)
