Ολα αυτά είναι για το μουσείο αυτοκινήτου. Τώρα έχουμε το σύστημα διεύθυνσης steer-by-wire, που κάνει πιο εύκολη και ασφαλή την οδήγηση του αυτοκινήτου. Μια τεχνολογία που εξελίσσουν συνεχώς οι Ιάπωνες μηχανικοί της Lexus και σταδιακά θα την εφαρμόσουν και στα μοντέλα της Toyota.
Ταξίδεψα στο Φάρο της Πορτογαλίας, προσκεκλημένος της Lexus, για να οδηγήσω και να αξιολογήσω το νέο Lexus RZ (ουσιαστικά είναι η ανανεωμένη εκδοχή του), που λανσάρει το steer-by-wire. Στη νοτιότερη πόλη της Πορτογαλίας, στη περιοχή της Αλγκάρβε, η Lexus έχει στήσει το στρατηγείο της για να αναδείξει την τεχνολογική υπέροχη της.
Παρέλαβα το πλουμιστό Lexus RZ με steer-by-wire και εξαφανίστηκα στα καταπράσινα βουνά του Φάρο. Συγκεντρώθηκα στην οδήγηση για να πάρω και την τελευταία ρανίδα από την τεχνολογία που αποτελεί την πιο σημαντική εξέλιξη στην οδήγηση του αυτοκινήτου. Ολα είναι καινούργια. Το παραδοσιακό στρογγυλό τιμόνι δίνει τη θέση του σε έναν καινοτόμο σχεδιασμό χωρίς άνω και κάτω τμήμα, με επίπεδη βάση και εργονομικές χειρολαβές δεξιά και αριστερά για άνετο και σταθερό κράτημα. Ο ριζικά ανανεωμένος σχεδιασμός ενισχύει τη σπορτίφ αισθητική του cockpit Tazuna, διευρύνει το οπτικό πεδίο του οδηγού και ενδυναμώνει την αίσθηση ελέγχου και σύνδεσης με το αυτοκίνητο.
Χάρη στις πιο συμπαγείς διαστάσεις του (360 χιλ. πλάτος και 197 χιλ. ύψος), το τιμόνι απελευθερώνει περισσότερο χώρο στην περιοχή των γονάτων, διευκολύνοντας την πρόσβαση στο όχημα. Ενσωματωμένο σύστημα θέρμανσης περιλαμβάνεται στον στάνταρ εξοπλισμό.
Δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και εμπρός τροχών. Αντίθετα, οι εντολές του οδηγού μεταφέρονται μέσω ηλεκτρικών σημάτων από έναν αισθητήρα ροπής σε μια μονάδα ελέγχου.
Ωραία όλα αυτά, αλλά πώς θα οδηγήσω το αυτοκίνητο; Οι μηχανικοί από την πρώτη επαφή μου πριν από δύο χρόνια με αυτή την τεχνολογία με είχαν ενημερώσει ότι απαιτούνται ελάχιστες κινήσεις για να στρίψουν οι τροχοί. Πράγματι, τώρα στη βελτιωμένη εκδοχή του, με μια μικρή κίνηση το αυτοκίνητο στρίβει ενώ εντυπωσιάστηκα όταν έκανα επιτόπου μανούβρες. Πιο εύκολα δεν γίνεται. Μια πλήρη στροφή αριστερά, μια δεξιά και έφυγες… Δεν χρειάζεται πλέον να σταυρώνεις τα χέρια σου για να στρίψουν οι τροχοί από αριστερά σε δεξιά καθώς έχει μειωθεί ο αριθμός περιστροφής. Μια περιστροφή μόλις 200 μοιρών του τιμονιού σχήματος yoke αρκεί για πλήρη κίνηση από τη θέση ευθείας προς το αριστερό ή δεξί τέρμα, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις κινήσεις των χεριών.
Παρατήρησα ότι η τεχνολογία αυτή εμπνέει αίσθημα ασφάλειας και αυτοπεποίθησης παρέχοντας άμεση απόκριση, χάρη στη δυναμική ρύθμιση του λόγου υποπολλαπλασιασμού ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος.
Ο οδηγός λαμβάνει την κατάλληλη ανατροφοδότηση μέσω ηλεκτρικών σημάτων, με τους ανεπιθύμητους κραδασμούς να φιλτράρονται αποτελεσματικά. Ταυτόχρονα διασφαλίζεται ότι ο οδηγός λαμβάνει όλες τις σημαντικές πληροφορίες για τον δρόμο. Η ασφάλεια αποτελεί πρωταρχικό στοιχείο του σχεδιασμού, με κάθε κρίσιμο εξάρτημα να συνοδεύεται από ένα εφεδρικό, ενώ προβλέπεται και εφεδρική παροχή ρεύματος για περιπτώσεις ανάγκης.
Το σύστημα steer-by-wire διατίθεται στάνταρ στο RZ 550e F Sport και προαιρετικά στο RZ 500e Luxury με σύστημα τετρακίνησης.
Να τονίσω το πλήρως ανανεωμένο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, με νέα μπαταρία υψηλής χωρητικότητας και αναβαθμισμένα eAxles, για αυξημένη ισχύ και απόδοση. Το RZ F Sport σηματοδοτεί το ντεμπούτο του συστήματος Interactive Manual Drive που αναπαράγει την εμπειρία χειροκίνητων αλλαγών ταχυτήτων, προσομοιώνοντας την απόδοση, τον ήχο και την αίσθηση ενός μηχανικού κιβωτίου σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα.
Στρατηγικά μέτρα μείωσης θορύβου και κραδασμών προσφέρουν ακόμα πιο premium αίσθηση στην καμπίνα. Είναι εξαιρετικό και αιρετικό!
Λανσάρισμα στην Ελλάδα στα τέλη του 2025. Η βασική έκδοση θα κοστίζει περίπου 60.000 ευρώ.