Όμορφα πράγματα συμβαίνουν αυτό το καλοκαίρι στον Πόρο για τους φίλους των εικαστικών, αφού δύο πολύ σημαντικοί Έλληνες καλλιτέχνες “συνομιλούν” μέσα από τα έργα τους: ο Γιάννης Μπουτέας τα παρουσιάζει στο Αρχαιολογικό Μουσείο και ο Γιάννης Αδαμάκος στην γκαλερί Citronne.
H γνωστή γκαλερί επιμελήθηκε και παρουσιάζει την έκθεση “Διαστρωματώσεις – Μεταπλάσεις” του Γιάννη Μπουτέα σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων. Ο καλλιτέχνης δημιούργησε υπερμεγέθεις ψηφιακές εκτυπώσεις εικόνων από αρχαία γλυπτά, που παραβάλλονται ανάμεσα στα ενδιαφέροντα αρχαιολογικά εκθέματα του μουσείου, ως μία υπερ-αναλυμένη και παραμορφωμένη εικόνα του παρελθόντος μας. Επίσης, πάνω σε ένα ανάπτυγμα barcode (ως αναφορά στην αδυσώπητη ψηφιακή πραγματικότητα που κυριαρχεί, πλέον, στη ζωή μας) απλώνονται χρηστικά αντικείμενα της καθημερινής ζωής του παρόντος και του κοντινού παρελθόντος, μαζί με φυσικά πετρώματα και γεωλογικές διαστρωματώσεις, τυλιγμένα με εικόνες έργων τέχνης.

Τα αντικείμενα- σύμβολα του Μπουτέα (μια βούρτσα, ένα τηλεκοντρόλ, ένα θερμόμετρο, μια σύριγγα) προέρχονται από την πεζή καθημερινότητα, και ίσως κάνουν τον επισκέπτη να αναρωτηθεί εάν έχουν θέση στην έκθεση ενός αρχαιολογικού μουσείου. Ανάλογη, μάλλον, έκπληξη θα ένιωθε ένας άνθρωπος της αρχαιότητας εάν έβλεπε σήμερα τα προσωπικά του αντικείμενα στις προθήκες του μουσειακού χώρου. Η εγκατάσταση του Μπουτέα μοιάζει, τελικά, σαν μία απροσδόκητη προεπισκόπηση ενός αρχαιολογικού μουσείου του μέλλοντος. “Μου αρέσουν οι αντιθέσεις”, μας είπε καθώς μας ξεναγούσε στα έργα. “Στις υφές, στα υλικά, στις ιδέες”.

Ο Γιάννης Μπουτέας γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1941. Σπούδασε χαρακτική στην ΑΣΚΤ της Αθήνας και συνέχισε τις σπουδές του στην Ecole des Beaux-Arts στο Παρίσι, όπου εργάσθηκε για 10 χρόνια. Το έργο του περιλαμβάνει κατασκευές και εγκαταστάσεις. Χαρακτηριστικό εκφραστικό του μέσο είναι η χρήση του φωτός, φυσικού ή τεχνητού, συνήθως με τη μορφή σωληνωτών λαμπτήρων νέον, ενώ συχνά επιλέγει “φτωχά” υλικά (σχοινιά και σπάγγους, πέτρες, λαμαρίνες, πλαστελίνη, καουτσούκ, άσφαλτο και καθρέφτες). Συνήθως, οι συνθέσεις του απλώνονται στο δάπεδο ή στους τοίχους, ενώ κατά καιρούς επανέρχεται στη δισδιάστατη εικόνα και συνδυάζει τις κατασκευές του με ζωγραφική ή φωτογραφικές επεμβάσεις. Έχει παρουσιάσει έργα του σε περισσότερες από 10 ατομικές εκθέσεις, ενώ συμμετείχε σε ομαδικές και διεθνείς διοργανώσεις στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Ο Γιάννης Μπουτέας εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε του Σάο Πάολο (1981) και στη Μπιενάλε της Βενετίας (1990). Το 2004, στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων, πραγματοποίησε μια εγκατάσταση μήκους 18 μέτρων στον αρχαιολογικό χώρο κοντά στον Λόφο Φιλοπάππου με τίτλο «Διαστρωματώσεις: Ενεργειακές εικόνες», ενώ το 2007 δημιούργησε το έργο “Διαστρωματώσεις Ενεργειακές Εικόνες ΧVΙ” για το Σταθμό του Κεραμεικού του αθηναϊκού μετρό.

Μπορείτε να επισκεφθείτε την έκθεση “Διαστρωματώσεις-Μεταπλάσεις”, που επιμελήθηκαν η Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη και η Μαρία Γιαννοπούλου, έως τις 21 Σεπτεμβρίου.
Αντανακλάσεις
Σε κοντινή απόσταση από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, πάντα στην παραλία του νησιού, βρίσκεται εδώ και χρόνια η γκαλερί Citronne. Εκεί φιλοξενούνται τα έργα ενός ακόμα σπουδαίου καλλιτέχνη, του Γιάννη Αδαμάκου. Στην έκθεση “Ο ενδιάμεσος χώρος”, την οποία επίσης επιμελήθηκε η Τατιάνα Σπινάρη- Πολλάλη, ο ζωγράφος παρουσιάζει απροσδιόριστα τοπία – αντανακλάσεις του αισθητηριακού κόσμου.

Ο Γιάννης Αδαμάκος ενδιαφέρεται για τη διερεύνηση των ορίων ανάμεσα στην έκρηξη και την ηρεμία, το φως και το σκοτάδι, τον αυθορμητισμό και την τάξη. Στους πίνακές του, τα όρια ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, στον θόρυβο και την σιωπή, στο όνειρο και το βίωμα, στη φύση και τη φαντασία, συγχέονται μέσα στο χρώμα. Οι αφαιρετικές, ονειρικές ζωγραφικές του συνθέσεις σε αφήνουν ελεύθερο να ερμηνεύσεις τις εικόνες ανάλογα με τις δικές σου προσλαμβάνουσες. Σχεδόν χωρίς να το καταλάβεις, βυθίζεσαι σε αυτές και τυλίγεσαι στη γαλήνη που εκπέμπουν. “Η ηρεμία που αναφέρετε βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την ένταση που νιώθω την ώρα που δημιουργώ τα έργα”, μας λέει χαμογελώντας ο καλλιτέχνης- μια ένταση που φωλιάζει πίσω από τις πινελιές και σε καλεί να την ανακαλύψεις.

Γεννημένος στον Πύργο Ηλείας το 1952, ο Αδαμάκος σπούδασε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας με δασκάλους τους Δημήτρη Μυταρά, Γιώργο Μαυροϊδή και Παναγιώτη Τέτση. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ συμμετείχε και στην Πρώτη Μπιενάλε της Αθήνας, το 2007. Έργα του υπάρχουν στις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, του ΜΟΜus-Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης και της Τράπεζας της Ελλάδος.
Η έκθεσή του “Ο ενδιάμεσος χώρος” διαρκεί έως τις 14 Σεπτεμβρίου.