Quantcast
Αλέξανδρος Εξάρχου: «Η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο παραγωγικό μοντέλο» - Real.gr

Αλέξανδρος Εξάρχου: «Η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο παραγωγικό μοντέλο»

Συνέντευξη στην «R» του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Intrakat.

Oι διορθώσεις σε χρόνιες παθογένειες, που θα στηρίξουν την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της ελληνικής οικονομίας, είναι ζωτικής σημασίας για την ομαλή μετάβαση της Ελλάδας προς την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με τα όσα δηλώνει σε συνέντευξή του στη Realnews ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου. Σε ό,τι αφορά τον όμιλο της Intrakat, ο Αλ. Εξάρχου υπογραμμίζει την αναπτυξιακή δυναμική της εταιρείας με αιχμή και τη ρουμανική αγορά. «Η Ρουμανία είναι μια στρατηγικής σημασίας αγορά για εμάς, στην οποία ήρθαμε για να μείνουμε. Και όχι μόνο πιστεύουμε στις προοπτικές της χώρας, αλλά όλα δείχνουν ότι αυτή θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανασυγκρότηση της Ουκρανίας, όταν ο πόλεμος τελειώσει», σημειώνει.

Με δεδομένο ότι, σε συνεργασία με τους Δημήτρη Μπάκο και Ιωάννη Καϋμενάκη έχει εισέλθει μέσω της Thrivest Holdings στον τραπεζικό κλάδο με στόχο τη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πόλου, ο έμπειρος μάνατζερ δηλώνει στην «R» ότι «το εγχείρημα βρίσκεται σε ένα κομβικό στάδιο και, στην πραγματικότητα, είναι στην τελική ευθεία. Θεωρώ ότι είναι μονόδρομος για όλους αυτή η προσπάθεια να λάβει σάρκα και οστά, τονώνοντας τον ανταγωνισμό στην τραπεζική αγορά και προσφέροντας περισσότερες δυνατότητες χρηματοδότησης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και σήμερα δυσκολεύονται ιδιαιτέρως να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό».

Προτού μιλήσουμε για την οικονομία, θα ήθελα τη δική σας εκτίμηση για τα αποτελέσματα των πρόσφατων ευρωεκλογών.

Το αποτέλεσμα δεν με εξέπληξε. Εδώ και πολλά χρόνια, η Ευρώπη ασχολείται εντατικά με μια συγκεκριμένη πολιτική ατζέντα, χωρίς να θέτει στο επίκεντρό της την καθημερινότητα των πολιτών των κρατών-μελών, οι οποίοι υποφέρουν από λιγότερο «πιασάρικα», αλλά απολύτως υπαρκτά προβλήματα, όπως αυτό της ακρίβειας. Θεωρώ ότι στις εκλογές είδαμε το αποτέλεσμα αυτής της αναντιστοιχίας μεταξύ κοινωνίας και ηγεσίας. Και είναι, φυσικά, ανησυχητικό το γεγονός ότι η ακροδεξιά ενισχύεται τόσο πολύ. Πρόκειται για ένα θέμα που δυστυχώς μόνο χειροτερεύει και, μάλιστα, υποβοηθείται από την αμφιθυμία και την αναποφασιστικότητα της Ευρώπης στην αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων. Η Ε.Ε. πρέπει να γίνει ομοσπονδία σαν τις ΗΠΑ, ώστε να μπορεί να δίνει κοινές λύσεις για όλους, όπως έγινε με την πανδημία. Ειδάλλως, αν συνεχίσει να πορεύεται ως ημιτελής ένωση, που είναι επιτυχημένη μεν οικονομικά, αλλά αποτυχημένη πολιτικά, τα πράγματα θα εξελίσσονται όλο και χειρότερα. Αρα, χρειάζεται έμφαση στον άνθρωπο και στην κοινωνική συνοχή, αλλά και θεσμική ανανέωση, με στόχο την άρση των σημερινών ασυμμετριών στην Ευρώπη.

Εχετε ανακοινώσει ότι η Ρουμανία αποτελεί αγορά προτεραιότητας για τον όμιλο. Σε τι στάδιο βρίσκονται τα έργα σας και ποια είναι τα σχέδιά σας για την αγορά αυτή;

Οι μηχανές της Ακτωρ στη Ρουμανία δουλεύουν στο φουλ. Εκτελούμε πολύ μεγάλα και σημαντικά έργα συγκοινωνιακών υποδομών, που θα βοηθήσουν τη χώρα να εκσυγχρονιστεί και να πάει μπροστά. Πλέον, η Ακτωρ Ρουμανίας έχει πολλαπλασιάσει τους ρυθμούς εκτέλεσης των έργων σε σχέση με το παρελθόν και εδραιώνουμε τη θέση μας στην αγορά, κάτι που αναγνωρίζεται ευρύτερα. Στα σιδηροδρομικά έργα, συμμετέχουμε, μεταξύ άλλων, στον εκσυγχρονισμό της γραμμής Brasov-Sighisoara, που αποτελεί τμήμα του στρατηγικής σημασίας διευρωπαϊκού άξονα Ρήνου-Δουνάβεως και έχει πολύ μεγάλη αξία τόσο για τη Ρουμανία όσο και για την Ευρώπη. Εκεί, υλοποιούμε ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο και δύσκολο τεχνικά έργο, προϋπολογισμού άνω του μισού δισ. ευρώ, στο οποίο χρησιμοποιούμε τέσσερα μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων (ΤΒΜ). Τα ΤΒΜ θα «τρυπήσουν» δίδυμες σήραγγες στα βουνά μεταξύ των περιοχών Apata και Racos για την κατασκευή των μεγαλύτερων σιδηροδρομικών σηράγγων της Ρουμανίας, συνολικού μήκους 12 χλμ. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο και μοναδικό στη Ρουμανία, το οποίο προχωρά ικανοποιητικά. Μια άλλη τέτοια περίπτωση είναι το πολύ σημαντικό οδικό μας έργο στον περιφερειακό αυτοκινητόδρομο του Βουκουρεστίου, για το οποίο είχαμε δεσμευτεί ότι θα παραδοθεί μετά το καλοκαίρι και υλοποιούμε αυτή την υπόσχεση. Η Ρουμανία είναι μια στρατηγικής σημασίας αγορά για εμάς, στην οποία ήρθαμε για να μείνουμε. Και όχι μόνο πιστεύουμε στις προοπτικές της χώρας, αλλά και όλα δείχνουν ότι αυτή θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανασυγκρότηση της Ουκρανίας, όταν τελειώσει ο πόλεμος.

Εχετε δεσμευτεί για παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης στο τέλος του Νοεμβρίου. Εξακολουθεί να ισχύει αυτή η δέσμευση; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή το έργο;

Η δέσμευσή μας ισχύει στο ακέραιο. Από την πρώτη στιγμή που ολοκληρώθηκε η εξαγορά της Ακτωρ από τον όμιλο Intrakat, κινητοποιήσαμε τεράστιους ανθρώπινους και υλικούς πόρους ώστε να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Ηταν ένα στοίχημα που κερδήθηκε. Ουσιαστικά, το κατασκευαστικό έργο της κύριας γραμμής έχει ολοκληρωθεί. Απομένουν οι τελευταίες αρχαιολογικές εργασίες στον σταθμό «Βενιζέλος», που θα γίνει το νέο μουσείο της Θεσσαλονίκης, και, φυσικά, οι δοκιμές του τροχαίου υλικού και των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, οι οποίες συνεχίζονται και προχωρούν. Επίσης, προ ημερών, υπογράψαμε μια σύμβαση με την Ελληνικό Μετρό για να δημιουργήσουμε έναν σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, που θα εξυπηρετήσει χιλιάδες κατοίκους των περιαστικών περιοχών. Μάλιστα, έχουμε δεσμευτεί να παραδώσουμε και αυτό το έργο μαζί με το μετρό. Συνέχεια θα πάρει η επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά, το οποίο θα παραδοθεί το 2025 και θα συμπληρώσει αυτό το μεγαλόπνοο έργο εκσυγχρονισμού της Θεσσαλονίκης. Είμαστε υπερήφανοι για τους ανθρώπους μας, που ολοκληρώνουν το μετρό Θεσσαλονίκης – ένα από τα δυσκολότερα τεχνικά έργα της ελληνικής ιστορίας.

Σε ενάμιση χρόνο υποτίθεται ότι θα λήξει το RRF και σε δυόμισι χρόνια το ΕΣΠΑ 2021-2027. Είστε αισιόδοξος για την ομαλή πορεία των έργων που χρηματοδοτούνται από αυτά;

Με το δεδομένο ότι τα χρονικά περιθώρια του RRF είναι γνωστά, εάν δεν γίνει γρήγορα η ανάθεση και η εκτέλεση των έργων, πιθανότατα η χώρα μας θα χάσει χρήματα. Αυτό, βέβαια, δεν είναι αυστηρά ελληνικό πρόβλημα, αλλά απασχολεί όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Στέκομαι ιδιαίτερα στο ζήτημα των εγγυητικών επιστολών, η έκδοση των οποίων συναντά εμπόδια στις συστημικές τράπεζες εξαιτίας των πολύ αυστηρών κανόνων που διέπουν τη λειτουργία τους. Σε άλλες αγορές, όπως η Ρουμανία, όπου οι τράπεζες είναι πολύ περισσότερες, αυτό δεν συμβαίνει. Επίσης, πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να αλλάξει και η σχετική νομοθεσία, η οποία μπορεί να αντιγράψει βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, αλλά και να αντιμετωπιστούν επιτέλους παθογένειες όπως τα ανώριμα έργα και οι αργές διαδικασίες των απαλλοτριώσεων και των αδειοδοτήσεων, που δεν εκτροχιάζουν μόνο τον σχεδιασμό των κατασκευαστών, αλλά και το ίδιο το στρατηγικό πλάνο του κράτους. Επίσης, πρέπει να μας προβληματίσει το τι θα ακολουθήσει στη συνέχεια, δηλαδή στη μετά RRF εποχή. H Ελλάδα χρειάζεται να περάσει σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα εξασφαλίσει την ομαλή της μετάβαση προς την επόμενη δεκαετία. Εάν δεν το κάνουμε αυτό, σύντομα θα βρεθούμε προ αδιεξόδου.

Παράλληλα, κύριε Εξάρχου, μαζί με τους κυρίους Δημήτρη Μπάκο και Ιωάννη Καϋμενάκη και με όχημα την Thrivest Holdings, επενδύετε και στη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα. Πού βρίσκεται η διαδικασία αυτή και τι να περιμένουμε στο επόμενο διάστημα;

Το εγχείρημα βρίσκεται σε ένα κομβικό στάδιο και, στην πραγματικότητα, είναι στην τελική ευθεία. Σύντομα θα καταλήξουμε στο μέγεθος των απαιτούμενων κεφαλαίων, τα οποία θεωρούμε ότι θα καλυφθούν επαρκώς ώστε να πάμε στην επόμενη φάση για τη δημιουργία του πέμπτου πυλώνα. Θεωρώ ότι είναι μονόδρομος για όλους αυτή η προσπάθεια να λάβει σάρκα και οστά, τονώνοντας τον ανταγωνισμό στην τραπεζική αγορά και προσφέροντας περισσότερες δυνατότητες χρηματοδότησης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και σήμερα δυσκολεύονται ιδιαιτέρως να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ REAL.GR